Manja potrošnja i emisija
117

Kina razvila prvi dizelski motor na svijetu s termalnom efikasnošću od 53,09 posto

D. B.
Otkako je izumljen dizelski motor s unutrašnjim sagorijevanjem prije 127 godina, inženjeri i naučnici pokušavaju unaprijediti njegovu termalnu efikasnost. Kineska kompanija Weichai Power je napravila značajan napredak i predstavila prvi dizelski motor u historiji s intrinzičnom termalnom efikasnošću od 53,09 posto.

Nova tehnologija je predstavljena na Svjetskom kongresu o motorima s unutrašnjim sagorijevanjem, koji se održava u TIanjinu u Kini. Ovo postignuće je priznala i međunarodno cijenjena organizacija za testiranje TÜV SÜD, kao i Kineski centar za automobilsku tehnologiju i istraživanje, koji predstavlja sepcijalizirano tijelo za testiranje kineskih motora s unutrašnjim sagorijevanjem.

Procent energije sagorijevanja dizela prenesen u iskoristiv rad motora bez potrebe za mehanizmom povrata otpadne toplote poznat je kao termalna efikasnost osnovnog motora. Ekonomičnost motora se poboljšava povećanom termalnom efikasnošću osvnovnog motora.

Weichai Power je dostigao značajnu prekretnicu u vezi s ovim 16. septembra 2020. godine, kada je predstavio svoj dizelski motor, koji je postavio novi rekord termalne efikasnosti od 50,23 posto. Potom je 8. januara 2022. godine kompanija podigla termalnu efikasnost motora na 51,09 posto, a potom i na 52,28 posto 20. novembra 2022. godine oborivši prethodne rekorde.

Kompanija je poređenje izvršila u odnosu na mainstream proizvode, koji obično dostižu prosječnu termalnu efikasnost od 46 posto u slučaju dizelskih motora na tržištu. Primjena tehnologije termalne efikasnosti u osnovnim motorima s toplotnom efikasnošću od 52,28 posto može dovesti do značajnog smanjenja potrošnje goriva i emisije CO2 od 12 posto.

Istraživački tim pomenute kompanije je nastavio napredak na osnovu svojih prethodnih uspjeha te je uložio 500 dana rada u optimiziranje četiri vitalna sistema, a to su dovod goriva, usis zraka, sagorijevanje i smanjenje trenja.

Tim je efikasno unaprijedio sagorijevanje visoke ekspanzije, mješoviti protok pod pritiskom, visoko efikasno ubrizgavanja goriva i tehnologije za smanjenje trenja niskog otpora.

Značajna prekretnica je ostvarena zahvaljujući ovom napretku, koji su postignuti u malim pomacima. Pokušaj je doveo do toga da motor prvi put na globalnom nivou probije barijeru termalne efikasnosti od 53 posto. Istraživači tvrde da je ovo postignuće uporedivo s čovjekom koji trči utrku na 100 metara za manje od 9 sekundi.

Tokom faze istraživanja i razvoja, tim je dobio 176 patenata za izume i 68 patenata za korisne modele.

Povećanje termalne efikasnosti sa 45 - 46 posto na 53 posto može povećati ekonomičnost dizelskog motora za 14 posto. Ova brojka je zasnovana na trenutnim procjenama vlasnika dizelskih motora u Kini.

Oca inovacija rezultira godišnjom uštedom goriva od oko 31 milion tona i smanjenjem karbonske emisije za 97 miliona tona.

Teški traktor s godišnjom kilometražom od 250.000 kilometara može uštedjeti oko 12.000 galona/45.425 litara goriva zahvaljujući ovoj tehnologiji. To rezultira uštedom od gotovo 13.529 dolara ukoliko se uzme u obzir da dizel po litru košta 1,08 dolara.

Ovo postignuće će koristiti ne samo u transportu, nego i u drugim industrijama koje uključuju građevinske mašine, poljoprivrednu opremu, brodove, opremu za proizvodnju električne energije i drugo.